گروه پرورشی و مشاوره وتربیت بدنی

مجتمع امام خمینی(ره)سوریه دمشق

گروه پرورشی و مشاوره وتربیت بدنی

مجتمع امام خمینی(ره)سوریه دمشق

جملات تاکیدی

فراموش نکن خواندن عبارات مثبت وتاکیدی در زمان های پرتشویش پادزهرمعنوی بسیار شفابخشی در مقابل دردهای زوحی است

یادت باشد خداوند ما را اتفاقی به دنیا نفرستاد

فراموش نکن ما هرکدام دارای فرشتگان محافظ یا نگهبان هستیم که در مواقع لازم و هنگام درخواست ما به یاری ما می شتابند

فراموش نکن شادی ها غم ها لذت ها و دردها هر کدام به نوبه خویش به ما کمک می کنند که تکامل روحی خود را به سهولت انجام داده وبه رشد بیشتری نایل آییم

به یاد بسپار چاپلوسی یونجه لطیفی است برای دراز گوشان دمبه دار

یک نسخه برای شما هر روز جلوی آینه بایستید وبا صدای بلند بخوانید من به این جهان آمده ام تا موفق وپیروز باشم و به یاری خداوند موانع را از سر راه بردارم من انسانی هستم شاد آزاد خوشبخت و کام روا

از تمبر یاد بگیر تا رسیدن به مقصد به نامه می چسبد

می دانی دو گروه قادر به تغییر افکارشان نیستند احمق ها و مردگان

کسی که می پرسد تا پنج دقیقه احمق است کسی که نمی پرسد برای همیشه احمق است

اگر میخی در مسیر حرکت لاستیک ماشین باشد باعث پنچر شدن چرخ های آن می گردد دو وا‍زه من و مال من میخ هایی هستند که باعث پنچر شدن چرخ پیشرفت معنوی انسان می گردد

به یاد داشته باش اگر تو تجربه ای از عشق نداشته باشی آن وقت هیچ تجربه ای از عبادت نخواهی داشت

هر لحظه ای را به گونه ای زندگی کن که گویی واپسین لحظه است و کسی چه می داند شاید آخرین لحظه باشد

به خاطر بسپار علت جرات نداشتن ما دشواری امور نیست چون جرات نداریم امور دشوار می نمایند

زندگی تنها یک فرصت برای بالیدن است برای شدن برای شکفتن زندگی در ذات خود تهی است تا خلاق نباشی نمی توانی زندگی را سرشار از خرسندی کنی

به خاطر بسپار زندگی سخت ساده است خطر کن وارد بازی شو چه چیزی از دست می دهی با دست های تهی آمده ایم و با دست های تهی خواهیم رفت نه چیزی نیست که از از دست بدهیم فرصتی بسیار کوتاه به ما داده اند تا سر زنده باشیم تا ترانه ای زیبا بخوانیم و فرصت به پایان خواهد رسید آری این گونه است که هر لحظه غنیمت است

فراموش نکن یکی از این روزها ،هیچ یک از این روزها نیست امروز ،روزی است که باید کاری بزرگ را آغاز کنی

یادت باشد با اعمالت موعظه کن ،نه با زبانت

همیشه همچون توپ پلاستیکی باشید که هر چه محکم تر به زمین می خورد بالاتر می رود

این فرمول را به خاطر بسپار 9بار زمین بخور 10بار برخیز

با خود تکرار کن اگر شخصی یک بار مرا فریب دهد شرم بر او باد اگر دوبار مرا فریب دهد شرم بر من باد

پذیرفتن آن که خطا کرده اید بهترین شیوه ای است که نشان می دهد کمی عاقل تر شده اید

بهتر است برای یک روز هم که شده شیر باشید تا آن که در همه سال های زندگی تان گوسفند باشید

خشنودی از آن چه که دارید بسیار خوب است اما هرگز از آن چه هستید خشنود نباشید

به خاطر بسپار هر آن چه که زیباست همیشه خوب نیست اما هر آن چه خوب است همیشه زیباست

زندگی را به تمامی زندگی کن در دنیا زندگی کن بی آن که جزیی از آن باشی همچون نیلوفری باش در آب زندگی در آب و بدون تماس با آب

به خاطر بسپار اگر هر روز کمی نگران باشید در طول عمرتان سال های زیادی را از دست خواهید داد

می دانی چه موقع از روی دوچرخه می افتی وقتی که رکاب زدن را فراموش کنی زندگی اینگونه است

هر صبح با خود تکرار کن خوب است که گاه فرو افتیم ،زخم بینیم ،باز برخیزم،خود،آزمون است و خطا ،فرو افتادن اما دوباره برخاستن

به خاطر بسپار حقیقتی دل انگیز را در وازه های کوچک بیان کن ولی حقیقت زشت را هرگز و در هیچ وازه ای

n      فراموش نکن عقل کم در سر ،مایه زحمت بسیار برای پاها می باشد

n      -به خاطر بسپار :در مسیر بازگشت به خویشتن ،اولین ایستگاه صداقت است

n      فراموش نکن مردم هر روز خدا را می بینند ،فقط او را تشخیص نمی دهند

n      به خاطر بسپار :در زندگی تا می توانی "زن" باش و تا می توانی "مرد"باش آن گاه شاهد رویش معجزه خوشبختی باش

n      شهوت دارای همان انرزی عشق است ،تفاوت تنها در سمت و سوی آن هاست ،شهوت رو به مادون دارد و عشق به ماوراء می نگرد

n      یادداشت کن :به کمی سبکسری نیاز داری تا از زندگی لذت ببری و به کمی شعور تا از لغزش ها بپرهیزی همین کافی است

n      به یاد داشته باش :آن که انتقام می گیرد یک روز خوشحال است و آن که می بخشد یک عمر

n      بنگر که چه زیباست حکایت زندگی ،بازیگر تویی ،کارگردان تویی،تماشاچی تویی ،قصه نویس تویی ،ترانه خوان تویی ،آری تو ،فقط تو این همه ایی

n      سعی کنید از اشتباهات دیگران بیاموزید ،زیرا آن قدر زنده نخواهید ماند که آن ها را خودتان مرتکب شوید

n      به خاطر بسپار :دو چیز در این دنیا از همه زیباتر است ،ْآسمانی پر ستاره و وجدانی آسوده

n      به خاطر بسپار :شما باید یا بهترین باشید یا از بین بروید

n      به خاطر بسپار :کارهای اندکی را سراغ داریم که بی نهایت با ارزشند خنده یکی از این کارهاست امتحان کن

n      فراموش نکن :هرگز لازم نیست که از کوهی بالا بروی تا بفهمی بلند است

n      اگر همه روزهایت یکسان باشد ،معنایش آن است که تو دیگر زنده نیستی

n      اگر دلیل زندگی ات را بیابی ، هرگز خطایی را دو بار تکرار نمی کنی

n      فراموش نکن : خداوند به هر پرنده دانه ای می دهد ،ولی آن را به داخل لانه اش نمی اندازد

n      انتظار نداشته باشید که خداوند از آسمان پایین بیاید و به شما مجوز موفقیت بدهد ،کسی که باید مجوز را صادر کند خود شما هستید

n      یادت باشد : هنگامی که عمیق ترین باورهای خود را در باره زندگی تغییر می دهید ، زندگی شما هم به همان ترتیب دستخوش تغییر می گردد

n      فراموش نکن :اگر در زندگی چیزی وجود دارد که آن را نمی خواهید ، دیگر راجع به آن حرف نزنید  زیرا انرزی که صرف این نگرانی ها می کنید ،باعث بقای موضوع می گردد

n      به یاد بسپار : ما از راه دور به زندگی دیگران نگاه می کنیم و به نظرمان می رسد که آن ها بر جاده های هموار گام بر می دارند

n      هر روز حداقل به یک نفر بگو چرا دوستش داری

n      گاهی مجسم کن که در تشییع جنازه خود شرکت می کنی

n      منتظر فرصت مباش بلکه فرصت را بیافرین

n      به خاطر بسپار :دعا تلفن شماست به خدا و اجابت ، تلفن خداست به شما

n      به خاطر داشته باش : هرگز موانع را عظیم ندانید ، با خود بگویید خداوند عظیم تر است یا این مشکل

n      به خاطر بسپار :نفرت بر یکایک اندام های تن اثرمی گذارد ،چون وقتی نفرت می ورزید یکایک اعضای بدن خود را به فعالیتی منفی وا می دارید و تاوان آن را به صورت روماتیسم ، آرتروز ، التهاب عصبی و هزاران مرض دیگر پس می دهید ، زیرا اندیشه های اسیدی در خون اسید تولید می کند

n      هر صبح با خود بخوانید ،همه راه ها گشوده اند و همه درها باز شده اند تا آن خیر وبرکت بی درنگ و بی پایانی که خدا برایم می خواهد نزدم بیاید

زبان گفتار و زبان عمل کدام یک در تربیت موثرترند

در سیره انبیاء و ائمه (ع)  و سخنان و اندرزهای بزرگان دین و عرفان بسیار آمده است که برای تربیت دینی و پرورش نیروی عشق ورزی و معرفت عمیق نسبت به خالق هستی باید به شیوه های غیر کلامی (کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم )و به صورت عملی (کونوا دعاة الناس باعمالکم )و اکتشافی و غیر رسمی (ذکر و یادآوری) متوسل گردید و از طریق قلب به جای مغز از طریق دل به جای ذهن و از طریق عمل به جای گفتار اقدام نمود  

 

شیخ ابو رجاء خمرکی :  هزار زبان فصیح ُ با دلی آن نتوان کرد     

                                

                                 که یک تابش درویش صاحب دل کند با هزار دل پراکنده  

 

                                 معاملت یک صاحب دل ُ هزار کس را از بند آزاد کند  

 

                                و گفت هزار کس ُیکی را زان بند آزاد نکند  

 

  امام علی (ع) :  اوضع العلم ما وقف علی السان و ارفعه ما ظهر فی الجوارح و الارکان  

 

نازل ترین و کم ارزش ترین درجه علم آن چیزی است که در حد لسان و زبان می ایستد و برترین و رفیع ترین آن چیزی است که در جوارح و ارکان ظاهر می شود  

 

امام علی (ع) :   اول العلم الصمت ُوالثانی الاستماع و الثالث العمل به والرابع نشره  

 

آغاز دانش سکوت است و مرحله بعد گوش فرا دادن و وهله سوم عمل به آن و چهارم نشر و گسترش آن است  

 

همانطور که می دانیم بخش عمده ای از یادگیری های ما از طریق دیدن و شنیدن اتفاق می افتد که باز از بین آن سهم دیدن بیشتر از شنیدن است  

یادگیری های بشر در یک تقسیم بندی در دو حالت کلی اتفاق می افتد بخشی از آن از طریق آموزش های رسمی و کلاسیک که عمدتا در مدرسه و پس از آن در دانشگاه صورت می گیرد  

 

اما همه یادگیری های افراد به همین جا ختم نمی شود اطرافیان ُموقعیت و شرایط زندگی و افرادی که با آن ها سروکار پیدا می کنیم همگی عمدتا نا خواسته ذهن و افکار کودکان را تحت تاثیر خود قرار می دهد به عبارت دیگر باید تعریف خود را از مدرسه و معلم تغییر دهیم محیط زندگی کودک  در حقیقت مدرسه دائمی و بدون تعطیلی  همراه با معلمینی که هیچگاه از سوی مسئولین آموزش و پرورش ابلاغی دریافت نکرده اند اما در بسیاری از مواقع همان کاری را انجام می دهند که معلم رسمی کلاس انجام می دهد شاید هم جالب تر و جذاب تر به نظر برسند و گوش شنوای بهتری برای دیدن و شنیدن رفتارها و اعمال و عقاید و افکار آن ها داشته باشند  

 

ممکن است مربی تلاش فراوانی برای تحت تاثیر قرار دادن متربی خود انجام دهد صحبت های زیبا و دلنشینی برای او بگوید اما باز باید مخاطب خود را ترغیب به یادگیری و توجه کند در حالی که افراد منحرف یا مغرض  بدون هیچ هزینه ای صرفا با انجام آن عمل ذهن مخاطب را متاثر می کنند   

 

باید تلاش کنیم اهداف تربیتی خود را با هزینه عمل به آن به انجام رسانیم آنها بطور ناخوداگاه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت شاید بهترین شکل تربیت ُتربیت غیر مستقیم نا محسوس و ناخوداگاه است نه تربیت دستوری  ُتحکمی و شاید اجباری و تهدید آمیز  

 

بهتر است قبل از آن که اراده ای برای تربیت متربی خود پیدا کنیم ساختارهای روان شناختی او را بشناسیم مطمئن باشید کار و برنامه ما سرعت خواهد گرفت و از آن هم مهمتر به بار می نشیند  

 

                                                          انشاءاله

کفش ورزشی مناسب

انتخاب کفش ورزشی مناسب
(با تشکر از اقای زحیمیان مربی محترم ورزش مجتمع اموزشی امام خمینی(ره)) 

(سوریه-دمشق)
--------------------------------------------------------------------------------

انتخاب کفش ورزشی مناسب در سلامت عضلات و اسکلت شما حین ورزش موثر است. به ما گله می‌کنند که «چرا کفش ورزشی‌ پایتان می‌کنید؟» خبر ندارند اگر دست خودمان بود، در مهمانی‌ها هم با کفش کتانی حاضر می‌شدیم. اصلا ما هیچ چیز را با راحتی عوض نمی‌کنیم؛ راحتی پا و انگشتان آن!



کفش‌های ورزشی پشت ویترین هر مغازه عرضه کالاهای ورزشی به ورزشکاران چشمک می‌زنند ولی ساخت انواع استاندارد این کفش‌ها هم بی‌فکر و طراحی نیست. با پیشرفت علم «بیومکانیک» و بررسی حرکات بدن و عوامل موثر در کارایی بیشتر ورزشکاران، تولیدکنندگان کفش‌های ورزشی هر روزه شیوه جدیدی را در پیش می‌گیرند. کفش‌های ورزشی در تمام دنیا، مشتریان پر و پا قرص در میان جوانان دارند. به همین دلیل، در سراسر دنیا برخی شرکت‌های تولیدکننده کفش‌های ورزشی پیش از آنکه مدل جدید کفش خود را با تولید انبوه روانه بازار کنند، تعداد معدودی را در اختیار گروهی از دانش‌آموزان، دبیرستانی‌ها و دانشجویان قرار می‌دهند تا نظر آنها را درباره مشکل ظاهری و رنگ تولید جدید بدانند و سپس با درنظر گرفتن شرایط فیزیکی و بهداشتی پا و بر مبنای اصول بیومکانیک، از طراحی خاص مانند ضربه‌گیر، چراغ و ممانعت از حرکت پا... بهره می‌گیرند.





راهنمای خرید کفش ورزشی
1) خرید بعدازظهر: بعد از فعالیت روزانه و یا حتی ورزش پاهایتان ورم می‌کنند، بنابراین بهترین زمان برای خرید کفش ورزشی، بعدازظهر و یا بعد از فعالیت ورزشی است. اگر صبح کفش ورزشی بخرید که کیپ پایتان است، ممکن است بعدازظهر یا هنگام ورزش و تمرین پایتان را بزند.
2) کفش یکی، جوراب یکی: وقتی برای خرید کفش ورزشی می‌روید، همان جورابی را بپوشید که قرار است از این پس در کفش‌تان هنگام تمرین بپوشید چون اگر بعدها جوراب ضخیم‌تری به پا کنید، کفش پایتان را هنگام تمرین می‌زند و یا اگر جوراب‌تان بعدا نازک‌تر باشد، پایتان حین ورزش درون کفش حرکت خواهد کرد.
3) اول پاشنه، بعد پنجه: بند کفش‌های ورزشی‌تان را محکم ببندید؛ حالا امتحان کنید ببینید پنچه‌پایتان به آسانی درون کفش حرکت می‌کنند؟ پاشنه‌هایتان چطور؟ هنگام راه‌رفتن درون کفش نمی‌لغزند؟
4) کمی مانکن شوید: کفش ورزشی را که می‌خواهید از مغازه بخرید، پایتان کنید و چند قدمی داخل مغازه راه بروید، ببینید در آن کاملا راحت هستید. اگر پنجه پایتان را می‌زند بعدا هم اندازه پایتان نخواهد شد و هنگام تمرین باید درد پایتان را تحمل کنید. پس از خیر زیبایی چنین کفش‌های تنگی که سایز مناسب پای شما را فروشنده تمام کرده است، بگذرید.
5) کفشی برای ورزش‌تان: کشتی گیرید؟ دومیدانی انجام می‌دهید؟ آیا آیروبیک کار می‌کنید؟ با راهنمایی مربی ورزش‌تان کفشی ورزشی را انتخاب کنید که مناسب تمرینی باشد که به صورت روزمره انجام می‌دهید، فراموش نکنید کفش دومیدانی با کفش فوتبال متفاوت است چون دامنه حرکتی پا، مفاصل و وضعیت انگشت‌ها برای حرکات در شرایط گوناگون متفاوت است.
6) اول سلامت؛ دوم زیبایی: تنها به ظاهر کفش ورزشی توجه نکنید. همیشه بهداشت و سلامت پا در کفش را پیش از هر چیز درنظر بگیرید. بنابراین برای خرید کفش به سراغ تولیدکنندگان صاحب نام بروید، شاید پول بیشتری بپردازید ولی در عوض سلامت پاهایتان را حین ورزش تضمین می‌کنید و کفشی می‌خرید که مدت زمان بیشتری برایتان کار خواهد کرد.
7) یک بند انگشت: اجازه دهید جلوی پایتان (در مقابل انگشت بزرگ) به اندازه عرض یک انگشت خالی بماند. به این ترتیب، هنگام تمرین راحت‌تر ورزش خواهید کرد.
8) مکانی برای خم‌شدن: اطمینان حاصل کنید که کفش مورد نظرتان تنها از قسمت بند انگشتان که در واقع پهن‌ترین قسمت کفش است، در پایتان خم می‌شود. این محل باید منطبق بر محل خم شدن کف پا باشد.
9) هم‌تراز زمین: یک کفش ورزشی خوب باید در سطح صاف هم‌تراز زمین باشد و بخشی از آن بالاترو بخش دیگر پایین‌تر باشد.
10) کنترل کنید: بعد از مدتی که از پوشیدن کفش گذشت آن را کنترل کرده و زیره و رویه آن را به خوبی بازدید کنید تا به سمت جلو یا پهلو کج نشده و به پاهایتان آسیب نرساند.
11) سفت نباشد: برخی کفش‌های ورزشی که می‌خرید ظاهر زبیایی دارند ولی بسیار سفت و محکم هستند. کفش سفت و غیرقابل انعطاف فشار زیادی به تاندون‌های پا وارد می‌کند.
12) بالشتک‌دارها را انتخاب کنید: دقت کنید کف کفش ورزشی شما نباید کف با ارتفاع زیاد داشته باشد (لیژدار باشد) چون موجب پیچ‌خوردگی پایتان می‌شود. از طرف دیگر، کفش ورزشی نباید کف صاف داشته باشد. چون فشار وارده از زمین را به کمر انتقال می‌دهد. بهترین کفش‌های ورزشی کفش‌هایی هستند که یک بالشتک نازک در کف‌شان دارند که فشارهای وارده به پا و بدن را تعدیل می‌کنند.
کفش ورزشی باید :


• از پا محافظت کند.


• پا در آن راحت باشد.


• هنگام حرکت، فشار‌ها و نیروهای وارد به پا را تعدیل کند.


• اندازه پا باشد.


• وزن مناسب داشته باشد.


• نرم و انعطاف‌پذیر باشد.


• آب و رطوبت در آن نفوذ نکند.
• هوا بتواند در آن جریان پیدا کند و قابلیت تبادل داشته باشد.

دلیل فریاد زدن

استادی از شاگردانش پرسید چرا وقتی ما عصبانی هستیم فریاد می زنیم  

چرا مردم هنگامی که خشمگین هستند صدایشان را بلند می کنند و سر هم داد می کشند ؟ 

  

شاگردان فکری کردند و یکی از آن ها گفت : چون در آن لحظه آرامش و خونسردی مان را از دست می دهیم  

استاد پرسید این که آرامش مان را از دست می دهیم درست است اما چرا با وجودی که طرف مقابل کنارمان قرار دارد داد می زنیم ؟ 

آیا نمی توان با صدای ملایم صحبت کرد چرا هنگامی که خشمگین هستیم داد می زنیم ؟  

شاگردان هر کدام جواب هایی دادند اما پاسخ ها هیچکدام استاد را راضی نکرد  

سرانجام او چنین توضیح داد :  هنگامی که دو نفر از دست یکدیگر عصبانی هستند قلب هایشان از یکدیگر فاصله می گیرد  

 آن ها برای این که فاصله را جبران کنند مجبورند که داد بزنند . هر چه میزان عصبانیت و خشم آن ها بیشتر باشد این فاصله ها بیشتر است و آن ها باید صدایشان را بیشتر بلند تر کنند  

سپس استاد پرسید هنگامی که دو نفر عاشق یکدیگر باشند چه اتفاقی می افتد  

آن ها سرهم داد نمی زنند بلکه خیلی به آرامی با هم صحبت می کنند چرا؟ 

چون قلب هایشان خیلی به هم نزدیک است و فاصله قلب هایشان بسیار کم است  

استاد ادامه داد :هنگامی که عشقشان به یکدیگر بیشتر شد چه اتفاقی می افتد  آن ها حتی حرف معمولی هم با هم نمی زنند و فقط در گوش هم نجوا می کنند و عشقشان باز هم به یکدیگر بیشتر می شود  

سرانجام حتی از نجوا کردن هم بی نیاز می شوند و فقط به یکدیگر نگاه می کنند  .این هنگامی است که دیگر هیچ فاصله ای بین قلب های آن ها باقی نمانده باشد

بهداشت روانی

بسمه تعالی 

الا بذکراله تطمئن القلوب 

                                     

                                                    بهداشت روانی 

مقدمه : هر ساله به مناسبت یادآوری و گرامی داشت مقوله سلامت روان و اهمیت آن در سلامت افراد و جامعه ای که در آن زندگی می کنند هفته ای به نام بهداشت روانی نام گذاری و برنامه هایی از طرف مجامع بهداشتی و روان پزشکی و روان شناسی و آموزش و پرورش که در صف مقدم مسایل مرتبط با جوانان ُنوجوانان و کودکان قرار دارندوشاید بیشترین آسیب های روانی در سنین آموزش مدرسه ای در داخل یا خارج از مدرسه رخ می دهدومتولیان باید بیشترین توجه و حساسیت را نسبت به این مقوله مهم نشان دهند اجرا می شود 

 

گرچه توجه به مسایل مرتبط با سلامت روان صزفا با گرامی داشت و یادآوری آن هم فقط در یک هفته خاص نباید به بوته فراموشی سپرده شود و در واقع هر روز و هر هفته باید نسبت به این مساله مهم و حیاتی همانند سلامت جسمانی که اهمیت آن برای همه با سواد و بی سواد ُمتخصص وغیر متخصص مسجل و مثل روز روشن است توجه نشان داد وبرای اجرای آن آستین همت را بالا زد  

 

مقاله حاضر به همین مناسبت از طرف گروه پرورشی ُمشاوره و تربیت بدنی مجتمع آموزشی امام خمینی (ره)در کشور سوریه (دمشق)در سال تحصیلی ۹۰-۸۹ در اختیار همه مخاطبان خصوصا خانواده های محترم دانش آموزان این مجتمع قرار می گیرد 

 

معنی و مفهوم بهداشت روانی 

 

سازمان جهانی بهداشت ُبهداشت روانی را جنین ثعریف می کند :فرایند توانا سازی مردم برای بهبود افزایش تسلط بر سلامتشان  

متخصصان بهداشت روانی را به این صورت تعریف کرده اند:  

علم و هنر کمک به مردم برای تغییر شیوه زندگی شان به منظور رسیدن به کمال مطلوب سلامتی 

تعاریف متعدد دیگری نیز از بهداشت روانی در منابع وجود دارد که البته از حوصله این مقاله و خوانندگان آن خارج است 

آن چه که از مجموع تعاریف دریافت می شود آن است که حهت و هدف اصلی در مقوله بهداشت روانی ُمفهوم واهمیت پیشگیری است بر خلاف تصور بسیاری از افراد که عمدتا بهداشت روانی را امراض یا مبحث اختلال روانی می دانند 

 

ضرورت های بهداشت روانی 

انسان بر اساس اصل خلقت خداوندی موجودی دو گانه وبا ابعاد جسمانی و روانی آفریده شده است لذا به همان میزان که سلامت جسمانی برای رشد و تکامل مادی او اهمیت پیدا می کند اگر نگوییم خیلی ولی بیشتر از آن سلامت روانی و کارکردهای روان شناختی می تواند در رشد وتعالی روحی اوُقرب به خدا ُارتباط مناسب با خود و دیگران موثر باشد 

در قرون گذشته انسان ها بیش تر به دلیل بیماری های میکروبی ُعدم بهداشت جسمانی یا حوادث طبیعی می مردند در حالی که امروزه مرگ ها عمدتا در نتیجه روش های غلط زندگی ُفشارهای روانی ُتبعات وعوارض ناشی از آن اتفاق می افتد 

مصرف بیش ازاندازه قرص های مسکن و آرام بخش ها ُتمایل شدید به مصرف مواد مخدر و افیونی ُافسردگی ها و سایر عوارض ناشی از زندگی در شهرهای صنعتی و نیمه صنعتی همگی موید توجه ضروری به سلامت روانی افراد جامعه می باشد  

گرچه انسان امروز به لحاظ رشد تکنولوژی و به مدد پیشرفت های اعجاب انگیز علمی نسبت به گذشته به هیچ عنوان قابل قیاس با حتی سال های نه جندان دور نیست اما ظاهرا ارمعان این همه پیشرفت تنها آسایش برای ابناء بشر بوده است و این همه پیشرفت نتوانسته است برای او احساس آرامش ایجاد نماید 

جامعه نیازمند افرادی سالم ُبا نشاط ُپرانرژی و خلاق است این ویژگی ها ابزار اصلی حرکت ُتوسعه و سازندگی است واین ویژگی ها تنها در سایه سلامت جسمانی و روانی افراد اتفاق خواهد افتاد 

فرد نامتعادل ُعصبی ُافسرده یا پرخاشگر هم به خود آسیب زده است هم به افراد جامعه بر خلاف اغلب بیماریهای جسمانی که واگیر نیست و تنها متوجه خود شخص است اختلالات و ناهنجاری های روانی مستقیما و غیر مستقیم در اطرافیان بیمار تاثیر گذار است وحتی ممکن است میزان آسیب پذیری اطرافیان از خود فرد آسیب دیده بیشتر باشد  

 

مشخصه های بهداشت روانی و شخصیت سالم  

 

۱- صداقت در رفتار :افرادی که بین نیت درونی آن ها با رفتار بیرونی شان هماهنگی بیشتری باشد از سلامت روانی بهتری برخوردارند مثلا فردی که دروغ می گوید بخش زیادی از انرژی روانی او صرف فاش نشدن دروغ خواهد شد  

 

۲- پذیرش ضعف وشکست های خود :جهت کمک به بهداشت روان لازم است شکست ها را به عدم تلاش نسبت دهیم نه به عدم توانایی خود  

 

۳- انعطاف پذیری :زندگی اجتماعی پستی ها و بلندی ها ُبدی ها و خوبی هاُخیرها و شرها را دارد لذا لازم است انسان ظرفیت پذیزش تغییرات را داشته باشد زیرا باعث کمک به بهداشت روان می گردد 

 

۴- توانایی نه گفتن :در مقابل خواسته های غیر منطقی خود و دیگران توانایی نه گفتن را داشته باشیم و کارها را بر اساس رضایت خاطر درونی خود انجام دهیم نه به خاطر رضایت درونی دیگران 

 

۵- داشتن قاطعیت :رفتار قاطعانه را روزانه تمرین کنیم و بدون عصبانیت و پرخاشگری و با استفاده از ارتباط کلامی مناسب از حق خود دفاع نماییم 

 

۶- دوری از فرض های غلط ذهنی :فردی که با خوش رویی با دیگران رفتار نمی کند این مساله باعث می شود که دیگران نیز همان واکنش را با او داشته باشند ُلذا به این تصور می رسد که دیگران از او بدشان می آیند و او را دوست ندارند 

 

۷- ورزش :ورزش علاوه بر این که امید به زندگی بهتر را بیش تر می کند بلکه زنجیره تفکرات منفی را نیز قطع می کند 

 

چگونه به بهداشت روانی خود کمک کنیم  

 

۱- درک و یافتن زمینه های آسیب پذیری :شناخت موقعیت هایی که شما را خشمگین می کند یا واکنش تندی در شما ایجاد می کند ُمی تواند شما را در برابر فشارهای روانی محافظت کند 

 

۲- انجام به موقع کارها :هرکاری را به موقع انجام دهید ُچرا که انجام به موقع فعالیت ها از احساس درماندگی جلوگیری می کند انجام هر کاری را یک کمی زودتر انجام دهید زیرا این کار نه تنها باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود بلکه باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می گردد 

 

۳- احترام به خود :قدر منزلت خود را بدانید زیرا تجربه نشان می دهد افرادی که برای خود ارزش قایلند ُتوانایی های خود را خوب تشخیص می دهند ُنه خود بزرگ بین اندو نه خود کم بین  واین امر به بهداشت روانی آن ها کمک می کند 

 

۴- پذیرش نقاط قوت و ضعف : انسان سالم انسانی است که بداند در چه زمینه هایی ضعف عمده دارد ُآن گاه سعی می کند که متناسب با توانایی هایش نقاط ضعف خود را جبران کند ُنیز چنین فردی لازم است نقاط قوت خود را تشخیص دهد و در پی تقویت این نقاط برآید 

 

۵- برقراری روابط صمیمانه با دیگران :صمیمیت نوعی تعهد درونی نسبت به برقراری روابط و ادامه آن است زیرا همه ما به اطمینان خاطری که از جانب دیگران تامین می شود  نیاز داریم  لذا از را در میان گذاشتن نگرانی های خود با افراد مجرب و بزرگ ترها می توانید بیشتر مشکلات خود را ساده تر و روشن تر نمایید 

 

۶- کمک به موقع از دیگران :تقاضای کمک از دیگران ُخود نشانگر پختگی عاطفی است نه این که نشانه ضعف آگاهی  وناتوانی است ُانسان در هر سنی که باشد به راهنمایی و مشورت دیگران نیازمند است  

 

۷- حذف خطاها : فرد باید شرایطی را که رفتار نامطلوب در آن رخ می دهد شناسایی کند و عوامل خارجی ایجاد کننده رفتار را مورد بررسی قرار دهدقبل از اصلاح رفتار باید مشخص کرد چه رفتارهای نا مطلوبی زا می خواهیم حذف کنیم و چه رفتارهای مطلوبی را باید جایگزین کرد 

 

والسلام   گروه پرورشی ُمشاوره و تربیت بدنی سال تحصیلی ۹۰- ۸۹  

 

مجتمع آموزشی امام خمینی (ره)دمشق   -سوریه